Orange Eagle Nieuws

Op deze pagina vindt u artikelen die door de medewerkers van Orange Eagle geschreven zijn. Dit kunnen interessante ontwikkelingen zijn voor uw branche, maar het kunnen ook leuke anekdotes zijn over een recente gebeurtenis. Houd deze pagina dus in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

« Terug naar overzicht

De termen 3D en 360-graden uitgelegd

19-05-2022

Je ziet de termen 3D en 360-graden regelmatig voorbij komen. In beide gevallen gaat het om geavanceerde mediatechnieken en in beide gevallen heeft de toepassing van deze techniek het effect dat je een ruimtelijke beleving bereikt. De termen 3D en 360-graden worden vaak door elkaar gebruikt en dat is verwarrend. In dit artikel proberen we er meer over uit te leggen, al blijft het een lastig onderwerp, omdat beide termen breed toepasbaar zijn en voor veel toepassingen beide termen van toepassing kunnen zijn. Lekker vaag allemaal, laten we eerst maar eens beginnen met wat definities:

De termen 3D en 360-graden

  • 3D is een afkorting voor driedimensionaal en als je meerdere definities opzoekt zie je al dat de term vrij breed te interpreteren is. De basis van de definitie ligt erin dat je iets ruimtelijk ervaart en vanuit meerdere dimensies kunt bekijken. We zullen straks zien dat we hiermee bij mediaproducties in de basis twee verschillende dingen bedoelen.
  • 360-graden slaat op het aantal graden op een cirkel. Ga je 360 graden verder op een cirkel, dan ben je volledig rondom gegaan.

Laten we dit verder uitleggen als we het betrekken op mediaproducties:

3D-media

Om het nog iets ingewikkelder te maken, kan er met 3D-media twee verschillende dingen bedoeld worden:

  • 3D-video, animatie of fotografie waarbij je diepte kunt zien. Denk hierbij aan 3D-films die je in de bioscoop of thuis op jouw 3D-televisie bekijkt met een 3D-bril. Meestal wordt dit bereikt met stereoscopische afbeeldingen.
  • 3D-animaties of foto’s waarbij je een bepaald onderwerp van meerdere kanten kunt bekijken. Waarbij je dus een product vanuit meerdere perspectieven zelf kunt bekijken, maar waar je dus niet per se diepte ziet, maar wel de illusie van diepte gewekt wordt. Het kan ook zijn dat zo’n 3D-animatie gebruikt wordt in bijvoorbeeld een ‘normale platte’ video en dat de 3D-animatie dan van meerdere kanten wordt laten zien in meerdere shots.

360-graden media

360-graden media is in de basis de meest simpele vorm van Virtual Reality (zie ook ons artikel ‘Virtual Reality bij Orange Eagle’). Bij 360-graden media leg je iets vast vanuit één centraal punt en waardoor je rondom (360-graden) kunt kijken naar de omgeving. Met het gebruik van een VR-bril heb je de beleving dat je aanwezig bent in de desbetreffende omgeving.

Verschillende voorbeelden

Aan de hand van verschillende voorbeelden proberen we de termen nog meer te verduidelijken. In deze voorbeelden kan één specifieke techniek aan bod komen, maar ook meerdere technieken door elkaar:

360-graden fototour

Met een speciale camera of met speciale software kun je alles rondom fotograferen. Door dit vervolgens in een geschikte speler af te spelen, kun je dan de omgeving bekijken alsof je er zelf bent (zelfs met een VR-bril). Let wel op dat jouw positie t.o.v. de omgeving niet verandert. Je bent nog steeds niet in staat om een bepaald onderwerp in de omgeving van een andere kant (boven, onder, zijkant) te bekijken. Zie een voorbeeld van zo’n dergelijke virtuele rondleiding hier: Triathlon Giesbeek 2021

360-graden video

Het principe bij video is hetzelfde als bij 360-graden fotografie, alleen nu met bewegend beeld. Een bekend voorbeeld hiervan is hier te vinden: Avicii – Waiting For Love. Maar ook onze eigen interactieve scenario’s gebruiken 360-graden videobeelden: Vlam in de pan

360-graden animatie

Een animatie kan zowel een stilstaand beeld zijn of bewegend beeld. Een 360-animatie is dus hetzelfde als een 360-graden foto of 360-graden video, alleen dan met gesimuleerde beelden. In de video van Avicii was het beginscherm een geanimeerd beeld. En in onze eigen interactieve scenario’s zijn ook animaties verwerkt. Voor een volledige 360-animatie met bewegend beeld zie het volgende mooie voorbeeld van Google Spotlight Stories: Pearl

3D-films (diepte)

Wellicht het meest bekende voorbeeld is hierbij de film Avatar geregisseerd door James Cameron. Dit zorgde voor een herintroductie van 3D-films in de bioscoop en sindsdien is 3D weer helemaal terug. Films waarbij je diepte ziet en waardoor het nog realistischer wordt.

3D-animaties (objecten vanuit meerdere kanten kunnen zien)

Computerspellen zijn mooie voorbeelden van 3D-animaties. In computerspellen kun je vaak rondlopen en objecten vanuit meerdere kanten benaderen en bekijken. Dit was natuurlijk een grote revolutie t.o.v. 2D-spellen waarbij je alleen vanuit de zijkant of bovenkant de objecten kon bekijken. Alle objecten in moderne computerspellen zijn feitelijk 3D-objecten. Dezelfde 3D-objecten kunnen ook gebruikt worden in andere software. Om bijvoorbeeld te verwerken in een ‘normale platte’ video of middels Augmented Reality (AR).

3D-fotografie (objecten vanuit meerdere kanten kunnen zien)

Een ander voorbeeld van 3D-fotografie kun je hier vinden. Hier wordt de term 3D-gebruikt om aan te duiden dat het object niet slechts van één kant bekeken kan worden, maar van meerdere kanten. Er is geen diepte te zien, maar toch ervaar je wel de ruimtelijke beleving.

360-3D-fototour

Het voorbeeld hierna laat een combinatie zien tussen de hiervoor behandelde technieken:

  • 360-graden fotografie. In de getoonde foto’s kun je volledig rondom kijken.
  • 3D-fotografie (stereoscopische 3D-techniek met diepte). Je ziet diepte in de foto’s met een VR-bril. Het verschil merk je pas als je een oog dicht doet in de VR-bril.
  • 3D-objecten (objecten van meerdere kanten kunnen bekijken). In de 360-graden foto’s is de ruimte eigenlijk leeg. Al het meubilair is namelijk niet echt aanwezig in de ruimte, maar je ziet een ingerichte ruimte doordat 3D-objecten toegevoegd zijn. Deze 3D-objecten zie je vervolgens per 360-graden foto vanuit een andere kant.

Om al deze technieken te beleven dien je dit voorbeeld met een VR-bril te bekijken: Loft New York

Het ultieme

De ultieme beleving heb je met bewegende beelden waarbij 3D in beide definities en 360-graden gecombineerd worden en waar ook nog eens interactie mogelijk is. Dit levert Virtual Reality op. Een omgeving waarbij je volledig rondom kunt kijken, waarbij je diepte kunt zien en waarbij je de objecten zelf ook vanuit meerdere kanten kunt bekijken (doordat je zelf door de omgeving kunt navigeren). Dit moet dan ook altijd een computergemaakte omgeving zijn, omdat dit met video enorm ingewikkeld is en praktisch onuitvoerbaar.

Mooie Quizvraag:

Welke van de technieken is namelijk enorm lastig (praktisch onmogelijk) met video te bereiken? Hint: zie kopje 3D-media.

Tot slot

Wellicht is je hoofd alleen nog maar meer gaan tollen na al deze informatie, wellicht is het een stuk duidelijker geworden. Weet dat er veel creatieve mogelijkheden zijn met 3D en 360 om verschillende doelen te behalen. Uiteraard helpen we jou daarmee graag verder bij Orange Eagle. Bekijk daarvoor onze website goed met vele voorbeelden en gedetailleerde pagina’s.

Wist je dat?

  • We bijvoorbeeld tegenwoordig 360-graden fotorondleidingen maken voor bedrijven om bezoekers, medewerkers en potentiële medewerkers rond te leiden? En dat we dit interactief kunnen maken door de toevoeging van foto’s, video’s en game-elementen. We hiermee in staat zijn een hele bedrijfspresentatie te maken waarbij bezoekers zelf klikken op hetgeen zij interessant vinden, net even iets anders dan de standaard bedrijfsvideo.
  • We interactieve 360-graden videoscenario’s maken waarmee medewerkers hun inzicht over een bepaald onderwerp kunnen toetsen? Ze maken zelf keuzes door om zich heen te kijken en het scenario verandert door hun keuzes.